AKTUELLT

ÅRSMÖTE

Årsmötet den 19 april hölls på Café Blanka. Karl-Wilhelm Lindgren, David Lindström, Bernt Morelius omvaldes som styrelsemedlemmar. Ann-Mari Thibblin hade meddelat att hon avgår. Viveka Åberg valdes som ersättande och ny styrelsemedlem.

Alla styrelseposter omvaldes och fördelningen är därmed: Bert Morelius (ordf.) Karl Wilhelm Lindgren (viceordf.), Maria Renlund (skattmästare), Maria Ekman (informatör) Karin Westerholm (sekreterare), Catarina Welin (stipendieansvarig).

Stipendier för 2022

Svenska Teaterföreningen i Finland r.f. lediganslår varje vår i april sina stipendier. Stipendierna kan sökas av finlandssvenska scenkonstnärer, teatergrupper och teatrar. Verksamhet inom eller till förmån för amatörteater kan också komma ifråga. Styrelsen understöder även gärna arbete med barnteater. Den regionala fördelningen beaktas vid utdelningen.

Utdelning av stipendier 2022

Föreningen hade mottagit sammanlagt 27 ansökningar. Styrelsen beviljade medel på sammanlagt 26.000 € enligt följande upplägg.

Teater Taimine
Vanda Teaterförening rf                                                                                              Skärgårdsteatern rf
Arbetsgruppen Folkefiender
Teaterföreningen 4 Floors of Whores
EBUF/ Finns sommarteater
Arbetsgruppen Hamlet går igen
Arbetsgruppen för Där är dom häxorna,vättarna
Teater Venus /Venus maskworks
Östra Nylands ungdomsförbund rf / Lurens sommarteater

Redovisning med kopior på verifikat bör inlämnas då projektet förverkligats, senast 1. mars 2023.

Teaterbesök hösten 2022

Torsdagen den 3 november klockan 19.00 ser vi föreställningen ”Evigt ung” på Svenska Teatern i Helsingfors, Norra Esplanaden 2, 00130 Helsingfors.

Evigt ung är en komedi med dråplig och fräck humor och oräkneliga slapsticks.

Vi förflyttar oss femtio år fram i tiden. Svenska Teaterns skådespelare har blivit betydligt äldre och blickar tillbaka. Vi möter sex gamla svenskisskådisar och med sig har de alla fina minnen och musiken som spelades då de var unga, I Love Rock´N Roll, Born to Be Wild, I Got You Babe...

Gänget på scenen är visserligen redan kring 90, men vägrar förpassas till att bli stillasittande gamyler i tv-soffan. Vårdpersonalen får en oväntad utmaning. För även om det är tufft att bli äldre och den spänstiga kroppen stelnar är de stundvis 25 år i själen, fulla av rock'n'roll, längtan efter kärlek och att spela huvudrollerna i sina egna liv.

Föreställningen regisseras av Adde Malmberg, en humorns mästare som också regisserade The Play That Goes Wrong. Nu tar han sig an en komedi som särskilt tilltalar livserfarna optimister med glimten i ögat.

Anmäl ditt deltagande till maria.ekman-kolari@dnainternet.net
senast den 30.9 och betala som bekräftelse 33 euro för teaterbiljetten på föreningens konto Aktia FI78 4055 5452 3136 66. Betalningen bör synas på bankkontot den sista anmälningsdagen.
Biljetterna delas ut på teatern före föreställningen fr.o.m. kl. 18.30. Föreningen bjuder på ett glas bubbelvin i pausen.

Medlemskap

Ansökan om medlemskap i föreningen sker genom att anmäla både postadress och eventuell e-postadress till sekreteraren under adressen sekreterare(ät)teaterforeningen.fi.

Vill du som redan är medlem i föreningen i fortsättningen få dina medlemsbrev per e-post?

Meddela din e-postadress här, Tack!

Skriv siffran 7 med bokstäver: