AKTUELLT

Kallelse till årsmöte

Årsmötet hålls måndagen den 6 april klockan 17.30 på Café Blanka, Mannerheimvägen 95, 00270 Helsingfors.

Alla är hjärtligt välkomna att delta i årsmötet.

Teaterbesök i vår

Tisdagen den 24 mars klockan 18.30 ser vi föreställningen ”Hamlet All Inclusive” på Virus Teatern, Medelhavsgatan 14, 00220 Helsingfors.

William Shakespeares Hamlet goes Teneriffa.

Hamlet är en av världens mest spelade tragedier som har bearbetats och dramatiserats tusentals gånger om. En karaktär som ofta lämnas utanför berättelsen är Fortinbras, prins av Norge. Fortinbras öde utspelar sig parallellt med Hamlets. I Viirus uppsättning Hamlet All Inclusive är Fortinbras en 30-årig kvinnlig general i den norska armén.

Hamlet och Fortinbras har mycket gemensamt. En mördad far. En farbror som tar över kronan genom att gifta sig med modern. Och så uppdraget, att hämnas förälderns mord. I Viirus bearbetning av tragedin är det inte bara Hamlet och Fortinbras som bär likheter – alla karaktärer tycks hitta sin spegelbild i någon annan.

Hamlet All Inclusive utspelar sig i ett hotell på Teneriffa. Hit har Fortinbras flytt tillsammans med sin familj för att sörja den norska drottningens död i fred, samtidigt som de firar det nya kungaparet. I hotellbaren råkar Fortinbras på ett teatersällskap som nyss lämnat Helsingör. På Fortinbras uppmaning återberättar skådespelarna för henne och hennes familj allt det de såg och upplevde i det danska hovet, med en galen prins Hamlet som dirigent.

Vi känner till Hamlet som en analytiker och evig student, som ständigt skjuter upp hämnden på sin far. Hans spegelbild, prinsessan Fortinbras, väljer däremot en helt annan väg just här: Hon låter inget stå i vägen för sina hämndplaner och Norges framtid.

I rollerna ser vi: Martin Bahne, Jonna Järnefelt, Iida Kuningas, Oskar Pöysti, Jessica Raita, Tiina Weckström samt Heikki Turppo och skådespelare från studentteatern.

Regi: Jakob Öhrman

Anmäl ditt deltagande till  maria.ekman-kolari@dnainternet.net

senast den 4.3 och betala som bekräftelse 28 euro för teaterbiljetten på föreningens konto Aktia FI78 4055 5452 3136 66. Betalningen bör synas på bankkontot den sista anmälningsdagen.

Biljetterna delas ut på teatern före föreställningen fr.o.m. kl. 18.00.

Föreningen bjuder på ett glas bubbelvin i pausen.

Medlemskap

Ansökan om medlemskap i föreningen sker genom att anmäla både postadress och eventuell e-postadress till sekreteraren under adressen sekreterare(ät)teaterforeningen.fi.

Vill du som redan är medlem i föreningen i fortsättningen få dina medlemsbrev per e-post?

Meddela din e-postadress här, Tack!

Skriv siffran 9 med bokstäver: